Este inaugurată gara Filaret, prima gară din București

Este inaugurată gara Filaret, prima gară din București
Gara Filaret a fost prima gară din București, deschisă la 19/31 octombrie 1869, cu ocazia inaugurării primei linii de cale ferată din Principatele Unite ale Moldovei și Țării Românești, calea ferată București–Giurgiu.

Povestea Gării Filaret începe in ziua de 13 septembrie 1865 când, după lungi şi interminabile tratative şi furtunoase dezbateri parlamentare, compania fondată de inginerii britanici John Trevor Barkley şi John Staniforth a primit dreptul de a construi şi de a exploata prima cale ferată din România, ce urma să lege oraşul Bucureşti cu portul dunărean Giurgiu.

Îți mulțumim că ai citit articolul nostru. Te rugăm să ne dai un LIKE și pe pagina de facebook.

În ziua de 7 septembrie 1869, din Gara Filaret a plecat primul tren, ce l-a avut ca pasager pe însuşi Principele Carol, care şi-a putut îndeplini astfel cuvântul dat: acela de a nu-şi părăsi ţara până când nu va putea utiliza „întâiul drum de fier românesc“.

Prima gară din București a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 19 octombrie (stil vechi)/31 octombrie (stil nou) 1869. După slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon, în sunete de corn (vechiul semnal de plecare a trenurilor) şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul Gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotiva cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la ora 10,45.

Construcţia, realizată precum un careu, este formată din parter şi un etaj, marginile imobilului închizându-se spre şine pentru a forma o hală în care intrau cele trei linii de cale ferată. Hala peronului este marcată printr-un fronton triunghiular peste linia acoperişului corpului principal. Acoperişul halei este ridicat pe o structură metalică, aşezată pe zidurile paralele ale construcţiei, decorate cu arce în plin centru.

Pe 19 noiembrie 1960, este dezafectată şi este transformată în autobază, deşi iniţial s-a propus amenajarea unui muzeu. Clădirea este declarată monument istoric, cu cod LMI B-II-m-A-18800.

sursa foto: https://clubferoviar.ro/

Loading